For en som har vært med i IT bransjen de siste 27 årene har det unektelig vært mange endringer. Samtidig er det noen er ved det samme: Hva som forventes av deg som konsulent. Jeg startet min egen karriere som konsulent og holdt det gående et tiår med leveranser til kunder, både i Norge og internasjonalt. Mye av min lederstil i dag er basert på de opplevelsene jeg hadde i denne perioden. Og nei, det var ikke en dans på roser med bare gode dager. Men erfaringer er det som gjør deg til den du er, farger meningene dine og hvilke valg du tar.
Det er skrevet bøker om de enkle tingene alle har anledning til å levere, uavhengig av talent, bakgrunn, utdanning eller status –

Vær presis, fokuser, oppfør deg, stå på, engasjer deg, gjør litt ekstra.

Dette er bare noen av de punktene som gjerne blir trukket frem. Og det er sant, men mer enn det; dette er essensen i å være en god konsulent.

Kunsten å kommunisere

Å levere kvalitet til kunder som er villige til å betale for kompetansen din går utover det å vite hvor mange bits som danner en byte. Naturlig nok er det viktig at den konsulenten de har leid inn kan det som er forventet. Videre skal konsulenten sørger for økt kompetanse hos kunden og reduserer risiko for utfordringer. Samtidig er den menneskelige faktoren ekstremt viktig. Det er her kunnskapen om hvordan du kommunisere ligger. «Hvem prater du med? Hvordan former du da budskapet ditt?» Et eksempel på dette er når en kunde har behov for innføring av en ny teknologi. Det leies inn en konsulent for å bistå i prosjektet og en av kundens ansatte spør konsulenten om «hva gjør du her hos oss?» Når konsulenten da sier: «Jeg oppgrader produkt Y til versjon X, fordi funksjon Z gjør at latency går ned.» Da kan det være at kundens ansatt husker «God dag mann. Økseskaft.» eventyret.
Når kunden velger å leie inn en konsulent er det fordi noe skal forbedres for forretningen. Dette ligger gjerne «høyere» enn den tekniske beskrivelsen. I eksemplet over kan det være at et svar som: «Jeg er her for å sikre at brukerne av denne tjenesten får mindre utfordringer, raskere respons og generelt en bedre hverdag. Noe som vil være med på å øke produktiviteten.» – det kan være at dette gir mer mening for den som spør. For å vite hva du skal svare må du vite hvem som spør.

Tenera har som mål at våre konsulenter alle skal levere kvalitet, være ærlige og kommunisere godt. Har du lyst til å bli med på vår reise er vi på jakt etter flere konsulenter.