Hva har tillit å si for en konsulent? Og hvordan bygger du tillit?

Da jeg var innleid som konsulent hos Hydro Data tidlig i 90-årene var det en del av oss som reagerte på at tilbud for Hydro ansatte ikke gjaldt oss konsulenter. Det var ofte satt opp lapper på oppslagstavlen (som du må huske at var analog på den tiden) med tilbud om aktiviteter, rabatterte billetter og mer. Som oftest stod ordene «Gjelder ikke konsulenter» nederst. Som ung og uerfaren syntes jeg dette var kjedelig og urettferdig, men med alder kommer mer visdom. Som konsulent er du ikke en del av kundens ansatte. De valgene de ansatte kan ta, standarden de leverer etter og det de måles mot er ikke dine valg eller standarder – du skal legge lista høyere enn det!
Du er der som en ressurs for å levere noe de ikke har kapasitet eller kompetanse til å håndtere på egen hånd. Din kompetanse er sjeldent unik, og dermed må du strekke deg litt lenger for å vise en verdi utover gjennomsnittet. Når du (eksempelvis) informerer litt bedre, dokumenterer det du gjør, innrømmer det om du har tatt / gjort feil, rydder pulten før du går hjem hver dag, i tillegg til å levere god faglig kompetanse – Da gjør du det lille ekstra som bygger tillit.

Tillit er en av de verdiene det er vanskelige å kvantifisere. Enten har du tillit, eller så har du ikke. Litt tillit – det er en heller stygg andunge. Det er da du får oppgaver, men hvor det allikevel henger noen over skulderen din og sjekker, maser om status og stadig kritiserer deg i etterpåklokskapens ånd. Husk på dette enkle utsagnet: 

Det tar år å bygge tillit, sekunder å ødelegge den.

Med tillit kommer muligheten for å samarbeide med kunden din, i motsetning til bare å koordinere oppgaver. Det er ikke uten grunn at team-building har vært på agendaen i uminnelige tider. En gruppe mennesker som stoler på hverandre og utviser reell tillit skaper helt andre resultater enn de som bare sitter ved siden av hverandre og jobber. Sørger du for å etablere tillit igjennom dine leveranser og væremåte blir du raskt en synlig verdiøkning for kunden din. Da blir gjerne oppdragene forlenget, du får mer spennende oppgaver og ikke minst en sterk mulighet til å påvirke egen hverdag.

Formelen på høyre side burde jeg sikkert kjørt © på. Tanken er å illustrere at tillit skapes igjennom de resultatene du leverer, filtrert over hvordan du gjennomfører arbeidet. Så må dette skapes over tid ved gjentagelse av resultat og best mulig gjennomføring.

Vi i Tenera er stolte over den jobben vi leverer til våre kunder. Dette fordi vi over lang tid har jobbet med verdiene våre og hvordan vi skal være som konsulenter. Vil du vite mer om hvordan det er å jobbe hos oss kan du gjerne ta kontakt med oss.