Det finnes to typer mennesker, ble jeg fortalt. De som ser på tid som et relativt konsept og de som ser på tid som en avtale. Selv er jeg i siste kategori, og kjenner det fysisk i kroppen om jeg nærmer megtime å bli forsinket til en avtale. Siden alle ikke tenker som meg har jeg sittet i utallige møter der vi har ventet på noen. Om det er 5 eller 50 minutter er ikke så viktig for meg. Er du ikke der på tid er du for sen. Er du for sen tar du ikke andres tid seriøst.

Mye av dette skjer fordi altfor mange er tidsoptimister. Vi tror genuint vi skal bli ferdig med alt vi holder på med innen 15 minutter. At det bare tar 10 minutter å krysse byen på vei til neste stopp, selv om du skal finne parkering. At den oppgaven du har estimert til å ta en time er løst på en time. Selv om du er avhengig av input fra andre som ikke er i nærheten av å ha det på samme prioritetsnivå som deg. Nok eksempler, poenget burde være klart: Som konsulent skal du være i tide. Du skal være klar når ting starter. Om noen skal vente er det du, og ikke kunden. Enkelt. Så veldig enkelt. Bare behandle avtalte tidspunkt som nettopp det; avtaler. 

Om du ønsker å bygge tilliten som ble nevnt i del 2 av denne blog-serien skal du ta dette med tid seriøst. Det er ekstremt lett å bryte ned tillit ved å komme for sent, og fremstå som om du ikke bryr deg om andres tid.

Teneras konsulenter skal være blant markedets beste konsulentprofiler, og vi er stad på jakt etter flere som vil være med i teamet vårt. Du finner kontaktinformasjon om det her.